זחילת התמנון שונה וייחודית בהשוואה לתנועה של בעלי חיים אחרים

במחקר חדש שמתפרסם בימים אלו בעיתון המדעי Current Biology גילו המדענים שזחילת התמנון שונה באופן עקרוני מתנועה של בעלי-חיים אחרים. המדענים הראו שהתמנון יכול לזחול בכל כיוון ובו זמנית להפנות את גופו באופן בלתי תלוי בכיוון הזחילה, למשל לסובב את גופו תוך זחילה על קו ישר. אלו תכונות מיוחדות שלא קיימות בבעלי חיים אחרים
בשל גמישותן הרבה, יש לזרועות התמנון יכולות תנועה גבוהות ביותר שעשויות להקנות לו יתרונות רבים בעולם החי. מצד שני, השליטה בזרועות כל כך מורכבות גם היא מורכבת ומסובכת ולכן מערכת העצבים של התמנון פיתחה, במהלך האבולוציה, טכניקות מיוחדות המתאימות במיוחד לגופו הגמיש ושונות מאלו של מערכות עצבים של חיות אחרות.
במחקר זה רצו החוקרים להבין כיצד מפעילה מערכת העצבים של התמנון את זרועותיו במהלך תנועת הזחילה. הם הראו כיצד מערכת העצבים מנצלת את התכונות המיוחדות של הגוף בכדי לשלוט בו בצורה יעילה. לתמנון שמונה זרועות המסודרות באופן סימטרי במעגל סביב גופו, ובזמן זחילה התמנון בוחר אלו זרועות ידחפו את הגוף בכל רגע. בגלל שיש לו זרועות סביב כל הגוף הוא אינו חייב לשנות את כיוון גופו בכדי לשנות את כיוון התנועה: במקום לסובב את הגוף הוא פשוט מגייס את הזרועות הנכונות לדחוף את גופו בכיוון המתאים. הזרועות דוחפות את הגוף רק על ידי התקצרות ואחר כך התארכות (ולא על ידי כיפוף למשל) ולכן כל זרוע יכולה לדחוף את הגוף רק בכיוון אחד שתלוי במיקומה סביב הגוף. כך מערכת השליטה רק צריכה לבחור את הזרועות הנכונות לדחוף ואינה צריכה להחליט כיצד תדחף כל זרוע. אלו תכונות מיוחדות שלא קיימות בבעלי חיים אחרים. הפתעה נוספת התגלתה כאשר התברר שבניגוד לתנועה בבעלי חיים אחרים, בה ישנו סדר קבוע במחזוריות הצעדים, לתמנון אין סדר כזה, והצעדים של הזרועות הדוחפות נקבעים בכל רגע ורגע על פי כיוון התנועה הרצוי באותו זמן.

לכתבה בוויינט