גילוי ראשון של גלי גרביטציה מהתנגשות של כוכבי ניוטרונים וגילוי ראשון של קרינה | הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע

גילוי ראשון של גלי גרביטציה מהתנגשות של כוכבי ניוטרונים וגילוי ראשון של קרינה

גילוי ראשון של גלי גרביטציה מהתנגשות של כוכבי ניוטרונים

אסף חורש

ב 17 לאוגוסט 2017 גילה הגלאי “ליגו” לראשונה גלי כבידה ממיזוג של שני כוכבי ניוטרונים (ארוע המכונה GW170817). ארוע כזה כבר נחזה לפני 30 על ידי מספר חוקרים כולל פרופ׳ צבי פירן מהאוניברסיטה העברית.

לפני גילוי זה התגלו עד כה רק שלושה ארועים של גלי כבידה (החל מ 2015) וארועים אלו נבעו ממיזוג של שני חורים שחורים.

ארוע זה הוא ייחודי שכן לראשונה גם התגלתה קרינה אלקטרומגנטית המלווה ארוע של גלי כבידה. כשתי שניות לאחר גילוי ארוע GW170817 זיהה טלסקופ החלל ״פרמי״ התפרצות קרינת גאמא מאזור התואם את מיקומו של ארוע גלי הכבידה.

לאחר גילוי GW170817 אסטרונומים ברחבי העולם החלו לחפש אחר קרינה אלקטרומגנטית באורכי גל שונים (הכוללים קרינת אולטרא-סגול, אור נראה, אינפרא-אדום, אקס-ריי, ורדיו). צוות מארה״ב היה הראשון להכריז על גילוי קרינה אופטית מהארוע, קרינה שלראשונה התגלתה מארוע מסוג זה. גילוי המקור האופטי עזר גם למקם במדיוק את הארוע והצביע על כך שהוא התרחש בגלקסיה המרחוקת מאיתנו 130 מילון שנות אור.

צוותים רבים זיהו לאחר מכן קרינה באורכי גל של אולטרט סגול, אור נראה ואינפרא-אדום והמשיכו לערוך תצפיות רבות מספר רב של ימים לאחר הגילוי הראשוני על מנת לאסוף כל פיסת מידע אפשרית על הארוע. צוות בינלאומי גדול, שבו שותפים ד״ר אסף חרש ופרופ׳ צבי פירן, ניתח את המידע ומצא שבהתאם לתחזיות בארוע נוצרה מסה גדולה של יסודות כבדים כגון זהב ופלטינה (למעשה ניתן לאמר שבכל אחד מאיתנו ישנו קצת חומר מארוע של מיזוג כוכבי ניוטרונים). ד״ר חרש הוא גם חבר בצוות מחקר שחיפש אחר קרינת רדיו מהארוע. קרינת רדיו צפוייה להופיע בזמנים מאוחרים לאחר מיזוג כוכבי הניוטרונים כאשר חומר שהועף במיזוג במהירות גבוהה יוצר גל הלם בחומר המקיף את המערכת. גל הלם זה יוצר את קרינת הרדיו המדוברת. ואומנם בתחילה, בימים הראשונים, לא התגלתה קרינת רדיו. רק ביום ה 16 לאחר ארוע המיזוג, גילה הצוות קרינת רדיו לראשונה.

זוהי הפעם הראשונה בה מתגלה קרינת רדיו מארוע של גלי כבידה. קרינה זו עתה רק הולכת ומתבהרת והצוות ממשיך לבצע מדידות היכולות לענות על שאלות רבות כגון ״האם נוצר סילון רב עוצמה בארוע?״ ו״מה המהירות והאנרגיה הטמונה בחומר שהועף במיזוג״. אין ספק שגילוי ראשוני זה של גלי כבידה ממיזוג כוכבי ניוטרונים וגילוי ראשוני של קרינה בכל אורכי הגל מארוע מסוג זה, מסמלים עידן חדש באסטרונומיה, עידן של אסטרונומיית גלי כבידה.

כתבה