check
בולען נפער בכביש בת"א: "זה קורה בעיר כל שבועיים-שלושה" | הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע

בולען נפער בכביש בת"א: "זה קורה בעיר כל שבועיים-שלושה"

בולען נפער בכביש בת"א: "זה קורה בעיר כל שבועיים-שלושה"

בעקבות היווצרות הבולען אתמול ברחוב הרברט סמואל בתל אביב, הסביר גיאולוג לאולפן ynet כיצד נוצרים הבולענים ומה השכיחות שלהם? במקביל, במי אביבים אמרו כי הבולען נוצר בשל דליפה מצינור ביוב. הוא פירט מהם האזורים שבהם יש צנרת ביוב ישנה - דבר שמעלה את הסיכוי להיווצרות בולענים

שוב זה קרה: בולען נפער אתמול (יום ג') ברחוב הרברט סמואל בתל אביב. הבולען במרכז הכביש נוצר מפיצוץ של קו ביוב. למרבה המזל לא היו נפגעים.

אז איך בולענים נוצרים וכמה הדבר נדיר? הגיאולוג פרופ' עמוס פרומקין, ראש המרכז לחקר מערות של המכון למדעי כדור הארץ שבאוניברסיטה העברית, אמר בריאיון לאולפן ynet כי לא מדובר בתופעה נדירה: "הדברים האלה קורים מדי פעם במקומות כמו תל אביב, שנמצאים על גבי חומר רך שיכול בקלות להיסחף. יכולים להיווצר חללים תת-קרקעיים בגלל סיבות אנושיות, בדרך כלל. זה מאוד שכיח, אבל זה שכיח גם במקומות אחרים, אפילו בירושלים שיושבת על סלע קשה יחסית, נתקלנו לא מזמן בהרבה מכוניות שנפלו לתוך בולען בשערי צדק, גם זה קרה".

אז איך נוצר בולען בערים? פרופ' פרומקין הסביר: "אם מדובר על תשתית, אז בהחלט תשתית יכולה לדלוף ואז כשיש זרימות תת-קרקעיות בתוך חומר גרגירי, שהוא יכול להיסחף, אז זה בהחלט יכול לייצר חלל, והטריגר זה רק שאלה של עיתוי, מתי בדיוק התקרה של החלל הזה מתמוטטת". לדבריו, בזמן שיש חלל תת קרקעי בחומר שמתחת לפני השטח, "מעל פני השטח יש חומר קשיח למחצה, כמו אספלט של כביש, אז החלל הזה יכול להחזיק מעמד כמה זמן מתחת לכביש, עד שעוברת איזושהי מכונית או יש איזושהי סיבה אחרת של טריגר - שבבת אחת גורם להתמוטטות".

להמשך קריאת הכתבה

 

bolan