check
בקרוב: טכנולוגיות מהדור הבא עם עדשות דקות בעובי 1/1000 שערה | הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע

בקרוב: טכנולוגיות מהדור הבא עם עדשות דקות בעובי 1/1000 שערה

בקרוב: טכנולוגיות מהדור הבא עם עדשות דקות בעובי 1/1000 שערה

חוקרי האוניברסיטה העברית פיתחו שיטה חדשנית לאפיון עדשות שטוחות ודקות מאוד, במטרה להקל משמעותית על ייצור הטכנולוגיות הנפוצות בשוק, כמו סמארטפונים, רחפנים ומשקפיים. השיטה החדשה תהפוך את הטכנולוגיות לנוחות יותר, דקות וקלות ככל האפשר

טכנולוגיות רבות כיום מסתמכות על עדשות איכותיות, אך מגושמות, יקרות וכבדות מאוד. על מנת להקל על חיי היומיום שלנו, חוקרי האוניברסיטה העברית בשנים האחרונות פיתחו עדשות שטוחות, זולות וקלות משמעותית – בערך אלפית (1/1000) מעובי שערה אנושית. כעת, האתגר המרכזי הוא לדעת איזו גרסה של עדשות שטוחות מתאימה ביותר ליישום הספציפי שעבורו תוכננה.

במאמר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת המוביל Nature Photonics, פרופ' אוריאל לוי, מנהל המרכז לננו-מדעים וננו-טכנולוגיה באוניברסיטה העברית, והפוסט-דוקטורנט ד"ר יעקב אנגלברג, הגדירו שיטת סטנדרטיזציה המאפשרת השוואה אמיתית בין טכנולוגיות ותכנונים שונים של עדשות שטוחות. השיטה החדשה שואפת להפוך אותן נוחות, דקות וקלות ככל האפשר כדי להתמודד עם השלכות המצב הנוכחי בו מגבלות העדשות – הן מבחינת גודלן והן מבחינת משקלן – מקשות על המשך המזעור של מוצרי אלקטרוניקה רבים, כמו טלפונים ניידים, משקפי VR ואפילו רחפנים.

Lensabl, unsplash

"השתמשנו במערכת הדמיה של עדשות שהתבססה על תאורה חיצונית, והגדרנו קריטריונים כדי לקבל תמונה טובה יותר בהתאם לכל עדשה", משתף ד"ר אנגלברג. לפי החוקר, עדשות שטוחות חדשות מציעות כמה יתרונות ברורים על פני עדשות קונבנציונליות. בעדשות קונבנציונליות, ככל שהעדשה "חזקה" יותר, או ככל שהמרשם גבוה יותר, כך העקמומיות גדולה יותר. יותר מזה, ככל שקוטר העדשה גדול יותר, כך העדשה עבה יותר. העדשות השטוחות החדשות דקות להפליא וכפי ששמם מרמז – הן שטוחות ולא קמורות או קעורות.

החוקרים מסבירים כי כמות העיצובים והטכנולוגיות השונות של העדשות השטוחות כיום היא גבוהה, אך קיים בלבול וחוסר בסטנדרטיזציה ובקווים מנחים לגבי איזו עדשה תהיה המתאימה ביותר לצורך מסוים. לטענת פרופ' לוי, "קשה להעריך התאמה מוצלחת מאחר שאין שיטה מקובלת אוניברסלית להשוואה של עדשות אלו. בשילוב שיטת ייצור פשוטה, המבוססת על תהליך יצירת שבבי סיליקון, העדשות החדשות יהיו זולות וזמינות במיוחד". ד"ר אנגלברג ופרופ' לוי שאפו לפתור את הבעיה והגדירו מרשם המאפשר שיטת אפיון אוניברסלית. לדבריהם, אימוץ שיטות האפיון הסטנדרטיות שהם מציעים יעזור להתקדמות התחום ולשיפור איכות החיים של כולנו.