היו ימים שבהם הים התיכון היה מלוח כמו ים המלח

חוקרים חישבו כי מפלס הים ירד בכ-600 מטר בעקבות "האירוע המסיני" לפני שישה מיליון שנים, אך כי הים לא התייבש לחלוטין כפי שהיה מקובל לחשוב עד כה

לפני כשישה מיליון שנים גרמו תהליכים גיאולוגיים לחסימה חלקית של מצרי גיברלטר. הים התיכון הפך למעשה לאגם, שרק מפל הכניס אליו מים מהאוקיינוס האטלנטי. מכיוון שכמות המים שהתאדתה היתה גדולה מזו שנכנסה, הים הלך והתייבש, דבר חריג עבור גוף מים כה גדול. כתוצאה מכך מתו כל בעלי החיים בים התיכון, וכ-6% מכלל המלח של כל האוקיינוסים שקעו בקרקעית הים התיכון והצטברו שם בשכבה בעובי של כשני קילומטר. ירידת פני הים גם גרמה לכך ששיפוע הנהרות המובילים אליו גדל, והזרימה המואצת הביאה להתחתרות קניונים עצומים סביבו.

הגילוי של הדרמה הגיאולוגית הזו, המכונה "האירוע המסיני", הצית את דמיונם של חוקרים. מאמרים רבים שהתפרסמו בכתבי עת מובילים בשנות ה-70 של המאה הקודמת עסקו בהתייבשות הים התיכון והשלכותיה האפשריות, כמו למשל מעבר מהיר של יונקים גדולים מאפריקה לאירופה או הפיכת כל אזור הים התיכון למדברי מכיוון שלא היתה לחות מהים.

הגיאולוג פרופ' רועי גרנות מאוניברסיטת בן גוריון הסביר: "זה מאוד יוצא דופן שים כל כך גדול הופך להיות סגור לפרק זמן קצר. לכן הרבה מדענים עובדים על הבנה של מה בדיוק קרה שם". החוקר ציין שהסיטואציה הזו מייצרת אפשרות להבנה טובה יותר של תהליכים גיאולוגים, כימיים, ביולוגים, אקולוגיים והקשר שביניהם. להבנות האלה גם חשיבות מעשית שכן כדי לקדוח ולהפיק נפט וגז למשל צריך לקדוח דרך שכבות המלח העצומות ששקעו בים. גרנות אמר שאחד הפרמטרים החשובים ביותר הנוגעים לאירוע המסיני הוא מידת הירידה של מפלס הים. "לאורך השנים היו הערכות מאוד שונות לגבי הירידה, בין ירידה של 2 ק"מ, שגרמה להתייבשות הים והופעה של לגונות קטנות בשטחו, לבין ירידה של 200 מטר בלבד".

במחקר חדש, שהתפרסם בכתב העת Communications Earth & Environment, הציגו פרופ' זהר גבירצמן מהמכון הגאולוגי והמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית ושותפיו מהאוניברסיטה העברית ומהמכון למדעי כדור הארץ בברצלונה את החישוב המדויק ביותר עד כה לשיעור ירידת מפלס הים התיכון באירוע המסיני. לפי מחקר זה, המפלס ירד ב-600 מטר בלבד, כלומר הוא לא התייבש. "אלפי מאמרים נכתבו על האירוע המסיני ודורות של גיאולוגים, אני ביניהם, חונכו על הפרדיגמה ששולטת בספרות המדעית למעלה מ-50 שנה, לפיה הים התיכון התייבש לפני שישה מיליון שנים", אמר גבירצמן. "אך למעשה הוא לא התייבש ואף נותר די עמוק, אם כי מימיו היו מאוד מלוחים, מעין ים מלח ענק בכל שטח הים התיכון".

להמשך הכתבה בעיתון הארץ- לחצו כאן