השדה המגנטי של כדוה"א שוחזר – וחשף אמיתות מפתיעות מאחורי סיפורים מקראיים

השדה המגנטי של כדוה"א שוחזר – וחשף אמיתות מפתיעות מאחורי המקרא

לפי ממצאי המחקר פורץ הדרך, שבו תוארכו 21 שכבות חורבן בישראל, צבאו של חזאל, מלך ארשם דמשק, החריב לא רק את גת הפלשתית, אלא גם ערים נוספות • עולה ממנו שכנראה שהאדומים הרסו ערים נוספות, עשרות שנים לאחר שהחריבו את ירושלים ואת בית המקדש הראשון • מוביל המחקר, פרופ' רון שער: "בשורה נהדרת לארכיאולוגים ולגיאופיזיקאים"

חוקרים הצליחו לשחזר את השדה המגנטי של כדור הארץ כפי ש"הוקלט" ב-21 שכבות חורבן בישראל, ועל בסיס המידע שהשיגו הם פיתחו כלי מדעי חדש ומהימן לתיארוך ארכיאולוגי. כעת, הכלי מאפשר לאמת סיפורים מקראיים על מסעות הכיבוש המצריים, האשוריים, הבבליים והארמיים כנגד ממלכות יהודה וישראל.

בין ממצאי המחקר, אותו הובילו האוניברסיטאות העברית ותל אביב בהשתתפות 20 חוקרים מהארץ ומהעולם, ניתן לראות כי צבאו של חזאל, מלך ארשם דמשק, החריב לא רק את העיר הפלשתית גת – אלא גם את תל רחוב, תל זית וחורבת טבת. כמו כן, נשללה האפשרות שחזאל החריב גם את תל בית שאן, כפי שהעריכו עד כה. עוד נקבע כי הישובים בנגב הוחרבו על ידי האדומים, שניצלו את העובדה שהבבלים הפילו את ירושלים.

המחקר פורסם בכתב העת היוקרתי של האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב (PNAS), ומתבסס על עבודת הדוקטורט של יואב וקנין בהנחיית פרופ' ארז בן יוסף ופרופ' עודד ליפשיץ מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב ופרופ' רון שער מהחוג למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית בירושלים.

 פרעה מעורב

החוקרים הצליחו לזהות התאמה סטטיסטית מושלמת של נתוני השדה המגנטי בזמן החורבן של ארבעת הערים האלו, ממצא שמחזק מאוד את הסברה כי שלושת הערים הנוספות נחרבו גם הן בידי חזאל. באתר אחר, בתל בית שאן, החוקרים מצאו שכבת חורבן ש"הקליטה" שדה מגנטי שונה לחלוטין, מה שלטענתם פוסל את האפשרות שגם אתר זה חרב בידי חזאל, כפי שהניחו חוקרים עד עתה. נוסף על כך, הנתונים המגנטיים מצביעים על כך שבית שאן ושני אתרים אחרים בצפון חרבו כ-100-70 שנים לפני חורבן גת, עיתוי שעולה בקנה אחד עם התיארוך של מסע הכיבוש של פרעה שישק מלך מצרים, מסע שמתואר במקרא ובכתובת שנחקקה על קירות מקדש אמון כרנכ שבמצרים, שבה נזכרת העיר בית שאן כאחת הערים שנכבשו במסע זה.

לקריאה נוספת