check
לא רק באילת: מערכת לניטור השינויים בשונית האלמוגים הוצבה בעקבה | הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע

לא רק באילת: מערכת לניטור השינויים בשונית האלמוגים הוצבה בעקבה

לא רק באילת: מערכת לניטור השינויים בשונית האלמוגים הוצבה בעקבה

הפגיעה הקשה בשוניות האלמוגים במפרץ אילת בעקבות שינויי האקלים, הובילה את חוקרי האוניברסיטה העברית במכון למדעי הים באילת לפתח מערכת לניטור ומעקב אחר מצב האלמוגים בכל רגע נתון. 

שוניות אלמוגים הן אחד מבתי הגידול המעניינים והצבעוניים ביותר בכדור הארץ, אך רבות מהן סובלות כיום מפגיעות קשות כתוצאה ממשבר האקלים ועליית טמפרטורת הים. בשנים האחרונות, חוקרי האוניברסיטה העברית השיקו מערכת חיישנים ומצלמות תת ימית לניטור מצב האלמוגים במפרץ אילת. המערכת עוקבת בזמן אמת אחר הפעילות והמגוון של דגי השונית והשינויים הביולוגיים של האלמוגים שמתרחשים בחסות ההתחממות הגלובלית. תחנת הניטור הראשונה, שפותחה בהובלת פרופ' מעוז פיין מהאוניברסיטה העברית, הוקמה בסוף 2021 במפרץ אילת, ולאחרונה נפרסה תחנה שנייה בירדן בשיתוף התחנה למדעי הים בעקבה.

באוניברסיטה העברית אמרו כי תחנות הניטור מתבססות על ממשק אינטרנט הכולל מצלמה תת-ימית בעומק שישה מטרים. הממשק מורכב מחיישנים לניטור הביצועים הפיזיולוגיים של שמונה מושבות אלמוגים ושל משתנים סביבתיים שונים. תחנת הניטור הישראלית בוחנת לראשונה בהיסטוריה את תגובות האלמוגים לשינויים סביבתיים בכל רגע נתון והתמודדותם עם האתגרים החדשים.

פרופ' מעוז פיין הסביר: "מערכת החיישנים מתעדת את הביצועים הפוטו-סינתטיים של אצות שחיות ברקמות האלמוגים, על ידי מדידת כמות הקרינה הנפלטת מהפיגמנטים שלהן". לדברי החוקרים, רוב האלמוגים בוני השונית תלויים בנוכחות של אצות אלו ברקמותיהם כדי להבטיח את אספקת האנרגיה לשם גידול ורבייה. אצות אלו לוכדות את אנרגיית השמש והופכות אותה לחומרים מזינים המהווים עד 90% מהדרישות האנרגטיות של האלמוגים.

להמשך הכתבה - לחצו כאן.