check
מערה ייחודית בגליל בסכנה: "אוהבי הטבע פוגעים בה" | הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע

מערה ייחודית בגליל בסכנה: "אוהבי הטבע פוגעים בה"

מערה ייחודית בגליל בסכנה: "אוהבי הטבע פוגעים בה"

מערת זווית שבגליל העליון, בית לטבע ובעלי חיים ייחודיים, נפגעת בשל היעדר פיקוח שנובע מאי-הכרזתה כשמורה. מטיילים מגיעים למקום - ופוגעים בערכי הטבע המוגנים. חוקר מערות: "זהו הרס שנובע מחוסר מודעות". בעקבות פניית ynet, קק"ל החליטו לסגור את המערה לשימוש הקהל הרחב

מערת זווית שבגליל המערבי הינה מערה בעלת עושר רב של משקעי מערות ייחודיים ונטיפים בגליל המערבי, המשמשת משכן למיני עטלפי חרקים וסלמנדרות הנמצאים בסכנת הכחדה. אבל למרות החשיבות של המקום, המערה אינה מוכרזת כשמורת טבע. כתוצאה מכך מטיילים ומטפסים מגיעים למקום ללא פיקוח, וגורמים לפגיעה בטבע הייחודי ולבעלי החיים.

עדויות של אנשי המכון לחקר מערות באוניברסיטה העברית מציגות תמונת מצב עגומה במערה: תנועה חופשית בכל חלל המערה ופגיעה במשקעי המערות הייחודיים, השארת פסולת במערה, קידוח בלתי מבוקר של עוגנים - גם בתוך משקעי מערות, קירבה יתרה עד הצקה ממשית לסלמנדרות, פעילות בפתח המערה בשעות השקיעה, המונעת את הגחת עטלפי החרקים מהמערה, וכניסה למערה בחורף ובאביב, שהן העונות הרגישות לאוכלוסיות עטלפי החרקים.

"במערת זווית יש מצב פרדוקסלי", אמר בועז לנגפורד, דוקטורנט במרכז לחקר מערות שבמכון לחקר כדור הארץ, האוניברסיטה העברית. לדבריו, "אוהבי הטבע למעשה פוגעים בה. ההרס הוא לא מודע, אף אחד לא בא עם פטיש ושובר נטיפים. זה הרס שנובע מחוסר מודעות, ובהקשר של העולם התת-קרקעי, זה חוסר מודעות הרסני. אנשים שמגיעים עם בוץ בנעליים שלהם הולכים ומסתובבים המערה, מכסים את הנטיפים, הזקיפים ואת משקעי המערה".

מערת זווית

מערת זווית

(צילום: יונתן משעל-גולן)

 

להמשך הכתבה באתר ynet