check
קפיצת מדרגה: היתכנות לבדיקות דם אמינות ומדויקות לאבחון סרטן | הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע

קפיצת מדרגה: היתכנות לבדיקות דם אמינות ומדויקות לאבחון סרטן

קפיצת מדרגה: היתכנות לבדיקות דם אמינות ומדויקות לאבחון סרטן

השיטות לאבחון סרטן הן פולשניות, לא נעימות ולא נגישות - מה שמקטין את הרצון להיבדק • כבר היום מצויות בדיקות דם לגילוי סרטן אך רובן לוקות בחסרונות משמעותיים • בדיקות מסוג זה צפויות לקדם את עולם הרפואה המותאמת האישית ולתת טיפול מיטבי לחולה

בדיקות דם לאבחון סרטן הן ההבטחה הגדולה הבאה בתחום הרפואה. בדיקות פשוטות, נגישות ולא פולשניות אלה אמנם משמשות כבר באבחון מוקדם של סרטן, אך בשלב זה הן אינן אמינות מספיק כדי להיכנס לשימוש נרחב. שיטה חדשה שפיתחו מדעני מכון ויצמן למדע עשויה להוביל לקפיצת מדרגה בתחום ולפיתוחן של בדיקות דם לאבחון סרטן ברמת דיוק חסרת תקדים. ממצאי המחקר מתפרסמים היום (חמישי) בכתב העתNature Biotechnology.

הרעיון לאבחן סרטן באמצעות בדיקות דם נשען על העובדה שבנוזל הדם שלנו משייטים תוצרי הלוואי של הרס תאים: מקטעי די-אן-אי וחלבונים שמקורם בתאי דם מתים. כאשר מתפתח בגוף סרטן, צפים בנוזל הדם גם מקטעי די-אן-אי וחלבונים שמקורם בתאי גידול מתים. בדיקות דם שונות לאבחון סרטן מצויות כיום בשלבי פיתוח מתקדמים, אך רובן לוקות בחסרונות משמעותיים. 

קידום הרפואה המותאמת אישית וטיפול מיטבי לחולה

באמצעות אלגוריתמים של בינה מלאכותית ניתחו המדענים, בשיתוף פעולה עם פרופ' גיא רון ממכון רקח לפיסיקה של האוניברסיטה העברית בירושלים, את מאגר הנתונים האדיר שהתקבל משתי הקבוצות, ואף בדקו שילובים שונים של שינויים אפיגנטיים. במקביל, כדי לוודא שהממצאים רלוונטיים לא רק לגידולים במעי הגס, הם ערכו השוואות בין הנוקלאוזומים מדמם של אנשים בריאים ובין אלה מדמם של עשרה חולים בסרטן הלבלב. "האלגוריתם שלנו ידע להבחין בין קבוצות של אנשים בריאים ובין חולי סרטן בדיוק של 92 אחוז – רמת ביטחון חסרת תקדים לבדיקות מסוג זה", אומרת ד"ר שמע.

להמשך הכתבה