check
נאס"א פרסמה סדרת תמונות ראשונה של טלסקופ ג'יימס ווב מרחבי היקום | הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע

נאס"א פרסמה סדרת תמונות ראשונה של טלסקופ ג'יימס ווב מרחבי היקום

סדרת תמונות ראשונה של טלסקופ ג'יימס ווב מרחבי היקום

בעזרת הטלסקופ המשוכלל ביותר שהאנושות בנתה עד כה, נאס"א תיעדה מדגרת כוכבים, גלקסיות מתנגשות ועוד גרמי שמיים בפירוט ודיוק רבים מהעבר. חוקר ישראלי הסביר: "כבר בהחלט ניתן לומר שווב מסמן עידן חדש באסטרונומיה של היקום המוקדם"

ערפילית קארינה

ערפילית קארינה, כפי שתועדה על ידי טלסקופ ג'יימס ווב

 

 

ערפילית קארינה, כפי שתועדה על ידי טלסקופ ג'יימס וובצילום: HANDOUT - AFP

תמונה נוספת היא של ערפילית קארינה (או 'ערפילית שדרית'), אחת מערפיליות הגדולות והבוהקות בשמיים, שמצויה במרחק 8,500 שנות אור מהארץ. מכיוון שהכוכבים בערפילית שקועים בתוך עננת אבק ניתוח התמונה של טלסקופ ווב עשוי לגלות שם כוכבים צעירים יותר מכפי שאי-פעם נצפו.

פרופ' צבי פירן, מופקד הקתדרה על שם שוורצמן במכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית, אמר: "הערפילית קארינה היא מדגרה של כוכבים. באזור זה נוצרים כוכבים רבים ולכן הוא בין האזורים המרתקים ביותר בגלקסיה שלנו. בין הכוכבים שאנו רואים בתמונה ישנם 'צעירים' רבים שגילם פחות מחצי מיליון שנה – זמן קצר מאוד במונחי היקום שלנו. כוכבים אלה בוהקים מאוד ופולטים אור רב המאיר את הגז והאבק הנמצאים בערפילית וכך נוצרת התמונה הנפלאה של הערפילית הזאת".

חלק מהכוכבים בערפילית הם מסיביים מאוד, בהם המערכת הזוגית WR25, המכילה שני כוכבים הסובבים אחד סביב השני במחזור של 208 ימים. פירן ציין שאחד מבני הזוג הוא הכוכב בעל עוצמת האור הגדולה ביותר המוכרת למדע: גדולה פי 2.4 מיליון מעוצמת האור שפולטת השמש שלנו. זוג כוכבים מוכר אחר הנמצא בתוך הערפילית הוא "אטא קארינה". אחד מבני הזוג באטא קארינה הוא כוכב שמסתו פי מאה ממסת השמש. בשנת 1837 התפרץ כוכב זה וכמות חומר הגדולה פי 20 ממסת השמש נזרקה לחלל. "בזמן ההתפרצות היה אטא קארינה אחד הכוכבים הבוהקים ביותר בשמיים", אמר פירן. "מאז נחלשה העוצמה אבל ניתן כיום לראות את החומר שנזרק ומקיף את הכוכב".

ערפילית הטבעת הדרומית

ערפילית הטבעת הדרומית, כפי שתועדה על ידי טלסקופ ג'יימס ווב

ערפילית הטבעת הדרומית, כפי שתועדה על ידי טלסקופ ג'יימס וובצילום: HANDOUT - AFP

תמונה נוספת שהוצגה היא של ערפילית הטבעת הדרומית, שנוצרה מננס לבן – כוכב שכילה את האנרגיה הגרעינית שלו. לערפילית יש מבנה גז מורכב שהוא תוצאה של גלי הלם ותהליכי קרינה.

פרופ' ראם סרי, ממכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית, הסביר: "רואים כאן כוכב שזועק את אנקת המוות שלו כרוחות של חומר אותן הוא פולט במהירות גבוהה. אלו מופיעות בתמונה ככמה שכבות חיצוניות. התמונה מלמדת על תהליכים של יצירת אבק ומולקולות ברוחות אלו". סרי הוסיף שמשום שהטלסקופ יכול לראות דרך ענני האבק, ניתן לראשונה לראות בבירור שהננס הלבן במרכז הוא למעשה זוג כוכבים, דבר שהיה ידוע אולם מעולם לא נצפה ישירות.

לקיראה נוספת - הארץ