פרופ' דרור הבלנה, פרשנות על מחקר שגילה את הינשוף הראשון שפעל בשעות אור | הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע

פרופ' דרור הבלנה, פרשנות על מחקר שגילה את הינשוף הראשון שפעל בשעות אור

פרשנות על מחקר שגילה את הינשוף הראשון שפעל בשעות אור

מתברר שפעם חיו ינשופים שהיו פעילים גם ביום

חוקרים גילו שהמיוסרוניה, שחי באזור סין לפני שישה עד תשעה מיליוני שנים, היה הינשוף הראשון שהחליף את החושך בשיזוף

המילה 'נשף' בעברית מקראית פירושה 'לילה'. יש הסוברים שמכאן שמו של הינשוף, הדורס הלילי. אולם מחקר חדש מצא מין נכחד של ינשוף יוצא דופן, שהיה הראשון לפעול בשעות האור. קבוצת חוקרים מהמכון לפלאונטולוגיה של בעלי חוליות באקדמיה הסינית למדעים מצאה מאובן שמור להפליא של שלד ינשוף מיוסרוניה שחי באזור סין לפני שישה עד תשעה מיליוני שנים. ניתוח מדוקדק שעשו לעצמות העיניים מצא שהוא היה פעיל ביום. הממצאים פורסמו  בכתב העת PNAS.

האקולוג פרופ' דרור הבלנה מהחוג לאקולוגיה, אבולוציה והתנהגות באוניברסיטה העברית אמר שלעתים קרובות בעולם החי המצב הבסיסי הוא פעילות ביום וכי הפעילות בלילה היא תכונה שמתפתחת באבולוציה מאוחר יותר. במקרה של הינשופים, לעומת זאת, החוקרים טוענים על סמך הממצא החדש שהתכונה הבסיסית היתה דווקא פעילות לילית. החוקר הוסיף שהצאצא היחיד בארץ של אותו ינשוף קדמון שהיה פעיל ביום הוא הכוס, שפעיל הן ביום והן בלילה.

הבלנה אמר עוד: "המיוחד פה הוא מציאת פרט מאובן ברמת שימור כזו. זה מאוד נדיר. כשאתה מוצא כזה דבר אפשר להגיע לתובנות פורצות דרך למרות שמדובר רק במאובן יחיד. הוא כל כך מוצלח שהיה ניתן למקם אותו על העץ הפילוגנטי וכן לשחזר את העצמות של ארובת העין". הבלנה הוסיף שלעתים קרובות ממצאים כאלה מתגלים במקרה, למשל על-ידי חקלאי או מטייל, ובעקבות זאת מגיעים לאזור חוקרים, שבחפירה יסודית יותר מגלים דברים נוספים.

לקריאת כל הכתבה