check
קיפ תורן, רוצה להגיע הכי קרוב שאפשר לרגע הלידה של היקום | הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע

קיפ תורן, רוצה להגיע הכי קרוב שאפשר לרגע הלידה של היקום

קיפ תורן, רוצה להגיע הכי קרוב שאפשר לרגע הלידה של היקום

פרופ' תורן קיבל נובל על ההצלחה לזהות גלי כבידה, מאה שנה אחרי שנחזו על ידי אלברט איינשטיין. הוא לא מסתפק בהישג זה, שנחשב לאחד הגדולים בתולדות הפיזיקה. בראיון סיפר שלהערכתו בתוך 50 שנה גלי הכבידה יספקו לאנושות מידע על חלקיקי השנייה הראשונים מיד אחרי המפץ הגדול

תורן ביקר לאחרונה בישראל, כאורח ועידת המדע של "הארץ" והאוניברסיטה העברית. בשיחה בחדר המלון שבו התארח הוא אמר שזיהוי גלי הכבידה היה צעד ראשון בשימוש בגלים האלה כדי לחקור את היקום. "גלילאו גליליי היה הראשון שעסק באסטרונומיה של גלים אלקטרומגנטיים באמצעות הטלסקופ שפיתח. כמו שהוא ראה כמה מהירחים של צדק ואת המכתשים שעל הירח, אנחנו ראינו חורים שחורים מתנגשים או חורים שחורים בולעים כוכבי ניטרינו. אבל זאת רק ההתחלה. תחשוב מה ראינו ב-400 שנים של תצפיות אלקטרומגנטיות מאז הטלסקופ שבנה גלילאו. מה שנראה בעתיד, בתצפיות שמבוססות על גלי כבידה, יהיה מדהים לא פחות. אני מאמין שבתוך 50 שנה נוכל בעזרת הגלים האלה לקבל מידע תצפיתי על חלקיקי השנייה הראשונים של היקום. נוכל לצפות ממש בלידת היקום".

brq.jpg

הפיזיקאי פרופ' ברק קול מהאוניברסיטה העברית, העוסק בתורת הכבידה של איינשטיין, אמר שתורן "הוא אדם מאוד מרשים בחזון מרחיק הלכת שלו וביכולתו להגשים את החזון. אלה דברים נדירים בכל תחומי החיים וגם במדע. הוא הלך 40 שנה לעבר יעד מאוד מרוחק, עם אי-ודאות גדולה בדרך אליו, ושכנע מספר רב של אנשים בחשיבות המטרה. הוא היה צריך להתגבר על אתגרים רבים. הוא לא היה צריך רק לפתור בעיות מדעיות והנדסיות, אלא גם לגייס כספים. היו עוד ועוד שלבים בדרך, ואי אפשר היה לדעת אם בסוף באמת יגיעו ליעד. זה סוג של חיפוש באפלה, עם מצפן פנימי ואמונה נדירים".

למאמר המלא