check
קרחון נמס הזיז גבול באלפים: "קצב ההמסה - חסר תקדים" | הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע

קרחון נמס הזיז גבול באלפים: "קצב ההמסה - חסר תקדים"

קרחון נמס הזיז גבול באלפים: "קצב ההמסה - חסר תקדים"

בריאיון לאולפן ynet התייחס פרופ' דניאל רוזנפלד להמסת הקרחונים בגבול איטליה ושווייץ - שגרמה להזזת קו הגבול: "הטופוגרפיה של הסלעים שמתחת לקרחונים שונה וזה מזיז את קו הגבול". הוא הוסיף: "הקרחונים מפשירים בקצב שלא נראה בהיסטוריה"

כדור הארץ מתחמם בשל משבר האקלים, הקרחונים בהרים נמסים - והגבול זז: הקרחון האלפיני "תאודול" איבד משטחו וכתוצאה מכך הוא הזיז את הגבול בין איטליה ושווייץ. שתי המדינות מנהלות מגעים דיפלומטיים במטרה לסכם היכן יעבור הגבול המעודכן באתר סקי פופולרי.

https://www.ynet.co.il/environment-science/article/syfc8dr39

 

המקרה הזה הוא עוד תוצאה של התחממות כדור הארץ, דבר הגורם להמסת קרחונים ברחבי העולם. בריאיון לאולפן ynet התייחס פרופ' דניאל רוזנפלד, מומחה למדעי האטמוספירה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, למקרה בגבול איטליה ושווייץ. "הקרחונים באלפים, ולא רק שם - אלא בכל האזורים ההרריים בעולם, מפשירים בקצב הולך וגובר", הוא אמר. "כלומר, היום הם מפשירים בקצב שלא נראה בהיסטוריה. מכיוון שהקרחון מהווה את פני השטח והגבול בין מדינות עובר על קו הרכס, ברגע שהקרחון מפשיר הוא מגלה את הסלעים מתחתיו. הטופוגרפיה של הסלעים שונה וזה מזיז את קו הגבול. וזה מה שגרם לבעיה הגאו-פוליטית הזו".

לדבריו, הבעיה המשמעותית במקרה הזה ובמקרים נוספים היא כמובן הפשרת קרחונים המוגברת, שהיא בעצם סימפטום של ההתחממות העולמית. "זהו קצב המסה חסר תקדים", אמר פרופ' רוזנפלד. "הטמפרטורה הולכת ועולה, כאשר כל גל חום - גובר על קודמו. המשמעות היא שיש פחות מים, פחות משקיעים, פחות שלג שיורד בהרים. לכן, יש זרימה פחותה בנהרות. כיום הנהרות שיורדים מהאלפים, כמו נהר הפו באיטליה, בשפל רב. הוא כמעט התייבש".

 

לקריאת המשך הכתבה