check
תיעוד: כך נראה החור השחור שבמרכז שביל החלב | הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע

תיעוד: כך נראה החור השחור שבמרכז שביל החלב

תיעוד: כך נראה החור השחור שבמרכז שביל החלב

החור השחור במרכז שביל החלב, המכונה "סגיטריוס A" מרוחק כ-27 אלף שנות אור מאיתנו. פרופ' צבי פירן מהאוניברסיטה העברית התייחס לתיעוד: "תוצאות קודמות הראו שאמנם במרכז הגלקסיה שלנו יש חור שחור ופרס נובל לפיזיקה לשנת 2020 ניתן עבור תגלית זאת, אבל לא הייתה תמונה ישירה של החומר מסביבו"

https://www.haaretz.co.il/science/space/MAGAZINE-1.10796228?utm_source=mailchimp&utm_medium=email&utm_content=author-alert&utm_campaign=%D7%92%D7%93%D7%A2%D7%95%D7%9F%20%D7%9C%D7%91&utm_term=20220512-16:24

עוד הישג מדהים לפרויקט Horizon: חוקרים מרחבי העולם הצליחו לתעד את החור השחור, שנמצא במרכז גלקסיית שביל החלב. התמונה פורסמה אחר הצהריים (יום ה') במסיבת עיתונאים מיוחדת. מדובר בפרויקט שבו משתתפים כ-3,000 מדענים מכ-80 מוסדות אקדמיים ברחבי העולם, שהשתמשו בשמונה טלסקופים. הגילוי מתפרסם כעת בסדרת מאמרים מדעיים בכתב העת The Astrophysical Journal Letters.

החור השחור במרכז שביל החלב - הגלקסיה שגם מערכת השמש נמצאה בה - מכונה "סגיטריוס A". הוא מרוחק כ-27 אלף שנות אור מאיתנו. קוטרו הוא בערך כמו המסלול של מרקורי סביב השמש, כ-150 מיליון קילומטר, אך המסה שלו גדולה פי ארבעה מיליון מהשמש. עד כה, כל הנתונים הראו שיש באזור חור שחור, אך אלה היו תצפיות עקיפות שהתבססו על מדידת המהירות של הכוכבים החגים סביבו. כעת, שיתוף הפעולה הייחודי והטכנולוגיה המתקדמת שאיפשרה אותו, סללו את הדרך לצלם את החור השחור הזה בפעם הראשונה.

פרופ' צבי פירן ממכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית, התייחס לתגלית: "קבוצת המחקר EHT, שפרסמה לפני שלוש שנים את התמונה של חור שחור במרכז גלקסיה רחוקה, פרסמה היום תמונה (שהתקבלה בגלי רדיו) של החור השחור שבמרכז הגלקסיה שלנו. תוצאות קודמות הראו שאמנם במרכז הגלקסיה שלנו יש חור שחור ופרס נובל לפיזיקה לשנת 2020 ניתן עבור תגלית זאת, אבל לא הייתה תמונה ישירה של החומר מסביבו. התמונה שהתפרסמה היום התקבלה בתצפיות של גלי רדיו מראה באופן חד משמעי את החור השחור. התגלית אמנם צפויה, אבל מדהימה. זאת הפעם הראשונה שאנו רואים חומר הנמצא כה קרוב לחור השחור הזה".

לקריאת הכתבה המלאה- לחץ כאן.

לפרסום נוסף בעיתון הארץ