חרדת בחינות
סיכום הרצאה שהתקיימה לסטודנטים
מחקרים מראים שהאלמנטים הבאים נדרשים מסטודנטים לשם הסתגלות ותפקוד אקדמי טוב במהלך הלימודים :
• יכולת אקדמית
• מוטיבציה ללמידה
• יכולת לניהול עצמי
• אסטרטגיות למידה יעילות
• יכולת ויסות רגשי והתנהגותי
• יכולת התמודדות עם לחצים
• יכולת לקשר בינאישי
אם סטודנט ניגש לבחינה במחשבה שמה שנבדק בה הוא – עצמו, מי שהוא, האדם שהוא או התדמית שלו- אז המיקוד לו יהיה בעצמו.
אם סטודנט ניגש לבחינה בהבהנה שמה שנבדק זה הידע וההבנה שלו- אז הוא יהיה ממוקד במטלה.
אז לקראת הבחינה אנחנו בעצם צריכים להתמודד עם שני נושאים:
• איך להתארגן מבחינה לימודית?
• איך להתמודד עם לחץ ?
מבחינה לימודית
1. בודקים היטב – האם יש לי את כל החומר הנדרש?
האם יש שיעורים שהפסדתי ואני צריך להשלים? האם יש שיעורים שלא כתבתי בהם או שהסיכומים שיש לי לא טובים מספיק ? דואגים להשלים את החומר החסר.
2. האם כל החומר מובן?
אם יש דברים שלא הבנתם הסוף פונים כבר עכשיו למורה או לחבר לקבל הסבר, ולא מחכים לרגע האחרון.
3. עושים הערכת מצב לגבי כל מקצוע
מה המצב שלי במקצוע הזה, כמה פערים יש לי וכמה קשה לי במקצוע הזה. לפי ההערכה בונים סדר עדיפויות – ממה מתחילים, מה מתמקדים.
4. מבררים מידע לגבי המבחן
מה בדיוק החומר, כמה זמן הבחינה, מה המבנה שלה, איזה סוג של שאלות צפויות להיות, האם יש מבחנים לדוגמא.
הגדרה לחרדת בחינות:
שילוב של תגובות קוגניטיביות, רגשיות, פיזיולוגיות וההתנהגותיות המלוות חשש מהשלכות שליליות אפשריות או כישלון בבחינה או מצב הערכה דומה.
חרדת בחינות – סיבות אפשריות
• מוטיבציה רבה להצליח בלימודים עם חשש לכישלון – לא לעמוד בציפיות של עצמי
• פחד מלאכזב ולא לעמוד בציפיות של הורים/ אחרים משמעותיים
• פרפקציוניזם- חשוב להשיג ציון "מושלם"
" • בעיה בניהול עצמי וכישורי למידה"
• "טראומות למידה" בעבר
מצב לחץ - איום על תחושת הרווחה הפסיכולוגית, כתוצאה מפער בין הציפית של האדם מעצמו או הציפיות שמופנות אליו מן הסביבה, לבין היכולות, או המשאבים העומדים לרשותו לעמוד בדרישות אלה.
לחץ לפני בחינה או במהלכה – ביטויים:
• פיזיולוגי - דופק מואץ, הזעה ועוד
•רגשי - מועקה, רגשות שלילים
• קוגניטיבי - חוסר ריכוז, חשיבה שלילית ועוד
• התנהגותי - עשיה מוגברת או הימנעות
כיצד להתמודד עם הלחץ?
• מישור קוגניטיבי :
1. זיהוי המחשבות השליליות שלנו
2. זיהוי הטיות ו"מלכודות" חשיבה )מחשבות ודפוסי חשיבה מעוררי חרדה(
3. חשיבה מאזנת ואתגור מחשבות מעוררות חרדה –לשים דברים בפרספקטיבה
.4 תכנון דרכים להתמודדות עם הבעיה:
• מישור התנהגותי – לא להימנע מלמידה, ביצוע המשימות שתכננו
• מישור רגשי – ביטוי הרגשות , ויסות רגשי
• מישור פיזיולוגי - תרגול הרפיה
• קבלת תמיכה
ולסיום, במידה ואתם/ן מרגישים/ות צורך בסיוע בתחום אתם/ן מוזמנים/ות לפנות אליי: nurits@savion.huji.ac.il