היבחנות במתמטיקה – עצות והצעות
ד"ר מיקה גבל – יה"ל – האוניברסיטה העברית
הרשימה הבאה מרכזת הצעות/עצות )"טיפים"( שנוגעות ברובן למבחנים במתמטיקה ברמה אקדמית )ולא רק(. העצות מבוססות על רשימות שפורסמו במרכזי הוראה שונים בעולם ועל ניסיון רב שנים כמרצה וכבודקת מבחנים במתמטיקה.
רשימת ההצעות לא מתייחסת לשיטות ניהול זמן לפני מבחן, להרגלי למידה במהלך הסמסטר )שהם קריטיים להצלחה( ולהתמודדות עם לחץ וחרדה בזמן המבחן. היא גם לא מתייחסת לאתגרים הניצבים בפני סטודנטים/ות שאובחנו כבעלי קשיי למידה מסוגים שונים. אלה נושאים חשובים ולסטודנטים שמרגישים שיש להם בעיית חרדה, בעיית ארגון או כל בעיה אחרת מומלץ בחום להתייעץ עם הדיקנט ולקבל עזרה בנושאים אלה לפני תחילת תקופת המבחנים ובמהלך הסמסטר.
הרשימה מחולקת להמלצות לגבי אופן הלמידה למבחן והמלצות לגבי התנהלות במהלך המבחן.
אופן הלמידה למבחן
- כדאי ללמוד מחומרים רלבנטיים, כלומר מחומרי הקורס כפי שנבחרו והוצגו על ידי צוות ההוראה של הקורס(הרצאות, תרגולים, ספרים מומלצים, מבחני עבר).
- בזמן הלמידה כדאי לסכם את החומר התיאורטי ולוודא שמבינים היטב את המושגים שנלמדו ומכירים את ההגדרות והמשפטים לעומקם לפני שניגשים לפתור תרגילים.
- בזמן קריאת החומר ללמוד באופן פעיל. גם כשלומדים את החומר התיאורטי, לא להסתפק בהבנה של רצף הטענות אלא:
o לחשוב על דוגמאות מייצגות למושגים/משפטים;
o לשרטט גרפים;
o לרשום רעיונות חשובים;
o לנסות להבין את תנאי המשפט;
o להוריד תנאי מהמשפט ולהשתכנע שהמשפט לא חייב להתקיים;
o לעבור על הגדרה ולהבין מה קורה אם מוותרים על תנאי מסוים.
- כדאי ליצור לעצמכם "בנק דוגמאות" שימושיות. זה יכול להשתמש אתכם בהפרכת טענות ומשפר מאד את האינטואיציה המתמטית
- כדאי לסיים ללמוד את כל החומר התיאורטי כמה ימים לפני המבחן. הימים שלפני המבחן צריכים להיות מוקדשים לתרגול ולא בלמידה של חומר חדש, שלוקח לו זמן להיטמע.
- עבודה עם פתרונות: לפתור לבד, באופן מלא, ורק בסוף להשוות עם פתרון קיים.
- חקירת טעויות: אם עשית טעות לנסות להבין: מה גרם לטעות? למה התבלבלת?
- לפתור באופן מלא גם תרגילים שנתפסים כ"טכניים" – גם כדי לפתור תרגילים טכניים יש צורך במיומנות
- לכתוב! לכתוב! לכתוב! לא להתעצל, להתאמן בכתיבה מסודרת ומדוייקת של פתרונות (כן, גם אם זה מרגיש חזרתי). מתמטיקה היא שפה, וכמו בכל שפה אחרת, כדי ללמוד אותה, חייבים להשתמש בה ולהקפיד על כתיבה נכונה.
- כאשר פותרים, כדאי להתרגל לכתוב בצד באופן מסודר מה נתון בשאלה ומה צריך למצוא/להוכיח. זה יסייע אחר כך בזמן המבחן.
- בזמן שאתם פותרים, כדאי גם לחשוב על דרך הפתרון ולנסח לעצמכם מה עשיתם, ממש כאילו שאתם מסבירים לאדם אחר. סוג כזה של רפלקציה מסייע בפיתוח מחשבה מטה-מתמטית והיא מסייעת בהטמעה של דרכי גישה מקובלות לפתרון
במהלך המבחן
- זכרו שהמבחנים נבדקים על ידי צוות בודקים שקוראים מאות מבחנים במהלך מספר ימים. נסו להקל עליהם: כתבו מסודר ככל האפשר, לוו את שלבי הפתרון בהסברים כתובים. אם הייתה במבחן בחירה כתבו בתחילת המבחן באופן ברור אילו שאלות בחרתם להגיש ומה לא צריך לבדוק.
- נמקו כל טיעון בצורה עניינית ומדויקת. נימוק ענייני צריך להיות מבוסס על נתוני השאלה, על משפטים שנלמדו בקורס, על חישובים אלגבריים או היקשים לוגיים.
- לא מומלץ לבצע קיצורי דרך או חישובים בראש. ראשית, זה עלול להוביל לטעויות שנובעות מבלבול או מלחץ. שנית, זה מקשה על הבדיקה.
- כמו שנאמר קודם: השתמשו בסימנים מתמטיים באופן מדוייק.
- בתרגילים חישוביים, הישארו עם ביטויים מדוייקים ואל תרשמו מספר מקורב
- קראו היטב את השאלה:
o סמנו באופן ברור מה הנתונים. רשמו בטיוטה את הנתונים ומה אפשר להקיש מהם.
o חשוב להבין מה בדיוק מבקשים בשאלה, מה צריך למצוא.
o כשאתם מסיימים לפתור שאלה, חזרו לטופס המבחן ובדקו שעניתם על כל מה ששאלו.
- תכננו את סדר המענה על השאלות וייצרו לעצמכם לוח זמנים טנטטיבי. השאירו זמן לתהליך בדיקה עצמית של התשובות שלכם לפני הגשת המבחן
- בדקו את הסבירות של התוצאות שקיבלתם. זה מעיד על הבנה ותשומת לב
- גם כשאתם מציירים סקיצות של גרפים הקפידו על שרטוטים סבירים.
- לא מומלץ לצאת מהמבחן לפני תום הזמן. אם נותר זמן השתמשו בו כדי לעבור על העבודה שלכם ולבדוק אותה
בהצלחה!!