check
חוקרי האוניברסיטה העברית יצרו את מתג הצבע הזעיר ביותר בעולם | הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע

חוקרי האוניברסיטה העברית יצרו את מתג הצבע הזעיר ביותר בעולם

מתג הצבע המהיר מאפשר שינוי מידי של הצבע הנפלט

מתג הצבע המהיר מאפשר שינוי מידי של הצבע הנפלט. לתגלית יש השלכות לטכנולוגיות מגוונות בהן נדרש כיוונן צבע מהיר כדוגמת מסכי תצוגה, תקשורת קוונטית ומקורות אור ממוזערים.

צוות חוקרים מהאוניברסיטה העברית גילה תופעה חדשה של מיתוג אור נשלט, מידי, והפיך בננו-גביש בודד המסוגל לפלוט אור בשני צבעים שונים. הננו גביש מורכב משני מרכזים מצומדים הפולטים אור, וניתן למתג ביניהם על ידי הפעלת שדה חשמלי מתאים על הגביש המצומד, שמהווה מעין "מולקולה מלאכותית" המורכבת משני ננו גבישים שונים, ומאפשרת פליטת אור מכל אחד מהצבעים או כל שילוב שלהם. לתגלית השלכות יישומיות לטכנולוגיות מגוונות כולל במסכי תצוגה, ליצירת מקורות אור זעירים, לתקשורת קוונטית, לחישת שדות חשמליים במחקר נוירונים ועוד.

שינוי הגודל וההרכב של ננו גבישים מוליכים למחצה, מאפשר כיוונון של צבע האור הנפלט מהם. לתופעה זו יישומים רבים. למשל במסכי תצוגה, שם התמונה הצבעונית מתקבלת על ידי שילוב של שלושת צבעי היסוד – אדום, ירוק וכחול. יחד עם זאת, עבור כל צבע נדרש להשתמש בננו גביש שונה, ומיתוג מידי בין צבעים שונים לא התאפשר עד כה.

color_01.jpg

קבוצת חוקרים מהמכון לכימיה ומהמרכז לננומדע ולננוטכנולוגיה של האוניברסיטה העברית שכוללת את תלמיד המחקר יונתן אוסיה וחוקרים נוספים, ובראשות פרופסור אורי בנין, הצליחה לראשונה להדגים את קיומה של תופעה חדשה המאפשרת מיתוג צבע מהיר והפיך במערכת של 'מולקולה מלאכותית' המורכבת משני ננו גבישים מצומדים הפולטים שני צבעים שונים. לתגלית השלכות טכנולוגיות משמעותיות ופוטנציאל ליישום בעולם המסכים ובתחומים נוספים. ממצאי המחקר פורץ הדרך התפרסמו בכתב העת היוקרתי נייצ'ר מטריאלס Nature Materials.

למאמר המלא